Timp de lectură: 2 minute
Echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală: cum poţi să-l obţii?
Subtil, complex, delicat: echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală reprezintă echilibrul dintre muncă şi alte aspecte din viaţa fiecărei persoane. Potrivit experţilor, atingerea unui nivel optim de echilibru între viaţa profesională şi cea personală înseamnă să te simţi satisfăcut per total cu rutina şi să dedici o perioadă de timp potrivită diverselor domenii din viaţă: hobbyuri, familie, profesie şi altele.
Ascultarea celor mai adânci nevoi personale şi alocarea spaţiului necesar acestora nu este nici uşor, nici nemijlocit pentru mulţi oameni. Majoritatea dintre noi am experimentat, cel puţin temporar, cum este să fii absorbit de sarcinile de lucru şi să acorzi prioritate absolută muncii, în detrimentul a orice altceva.
Iată 5 recomandări pe care le putem adopta pentru îmbunătăţirea echilibrului dintre viaţa profesională şi toate celelalte componente ale vieţilor noastre cotidiene.
1. Prioritizează
Echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală este unic pentru fiecare dintre noi. Acesta variază de la o persoană la alta şi poate evolua în timp.
Concentrează-te asupra a ceea ce este important pentru tine în prezent: identificarea aspectelor satisfăcătoare, dar şi mai puțin plăcute, ale zilei este primul pas către înţelegerea locului unde trebuie să intervii pentru a-ţi îmbunătăţi rutina. Încearcă să faci o listă a sarcinilor tale obişnuite. Pentru fiecare dintre acestea, pune-ţi următoarele întrebări: Cât este de importantă pe o scală de la 1 la 10? Este urgentă sau o pot amâna? O pot delega către altcineva? Zi după zi, vei descoperi că, dacă petreci puţin timp prioritizând, îţi va fi tot mai uşor să recapeţi controlul şi să îmbunătăţeşti alte zone ale vieţii tale cotidiene.
2. Învaţă să spui nu
„Ce se va întâmpla dacă îl refuz pe colegul care îmi cere ajutorul tocmai când îmi închid calculatorul?”. Probabil nimic, dar multor persoane le vine greu să facă acest lucru deoarece le este teamă că vor părea nepoliticoase, lipsite de empatie sau indiferente.
Capacitatea de a spune „nu” nu înseamnă că subevaluezi nevoile celorlalţi, ci pur şi simplu că îţi prioritizezi propriul timp şi propriile nevoi. Şi nu uita: dacă stabileşti anumite limite, nu înseamnă că ai construit un zid de netrecut. Dacă rostirea cuvântului nu este tabu pentru tine, reţine că există multe nuanţe ale lui „nu”. Uneori un nu este categoric, iar alteori este doar un nu acum.
Încearcă şi vei vedea: „Din păcate, nu pot chiar acum, dar mâine, sau în orice alt moment potrivit, o să-mi fac puţin timp şi te voi ajuta cu plăcere.”
Pariem că interlocutorul tău te va înţelege?
3. Reîncarcă-ți bateriile prin grija faţă de propria persoană
„Ai nevoie de o mică vacanţă în fiecare zi”, a afirmat un psihoterapeut.
Deconectarea este necesară, însă multor oameni le vine greu să facă acest lucru.
Câteva ore petrecute preparând o prăjitură, 20 de minute pentru o baie caldă relaxantă, o plimbare în natură, câteva exerciţii fizice pentru revigorarea corpului. Nu contează ce anume faci sau cât timp dedici respectivului lucru, ceea ce este important este să-ţi organizezi mica vacanţă zilnică şi să te bucuri de ea.
4. Ai grijă de relaţiile cu ceilalţi
Nevoia de socializare este o trăsătură umană fundamentală, cu rădăcini adânci.
Timpul dedicat relaţiilor sociale este preţios. De la o cafea împreună cu colegii, la serile petrecute împreună cu prieteni vechi şi familia, socializarea ne îmbogăţeşte emoţional vieţile şi ne ajută să ne conectăm cu ceilalţi. Să nu eliminăm nevoia de socializare, ci să o cultivăm.
5. Ascultă-ţi sentimentele
După cum am menţionat mai înainte, echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală se schimbă, astfel că este esenţial să te asculţi în mod constant. Dacă te simţi copleşit, vorbeşte deschis despre acest lucru şi transmite-le colegilor şi managerilor faptul că petreci prea mult timp lucrând. Companiile cele mai dezvoltate din ziua de azi discută cu angajaţii lor şi sunt atente la nevoile acestora. Managerii ştiu de asemenea că persoanele care trăiesc bine lucrează mai bine. Un echilibru optim între viaţa profesională şi cea prersonală este avantajos atât pentru tine, cât şi pentru compania pentru care lucrezi.
Schimbarea necesită timp, viața nu se simplifică peste noapte, ca prin magie. Este important să fii perseverent şi îngăduitor cu tine însuţi. Bucură-te de fiecare realizare şi de fiecare progres înregistrat. Recalibrarea vieţii de zi cu zi este un proces de durată, dar care merită efortul: zi după zi te vei simţi mai conştient, mai calm şi vei simţi că deţii controlul asupra propriului destin.
Eşti gata să-ţi regăndești echilibrul din viaţa ta şi să îți oferi mai multe momente de bucurie pe care le meriţi?
Bun venit la Whirlpool! Pentru noi, confortul începe acasă.